Zo’n elf jaar en vijf maanden oud was ik toen op 22 september 1994 de allereerste aflevering van Friends in Amerika te zien was. 4174 dagen om precies te zijn. We hebben het hier overigens wel over een íets andere tijd, dus het duurde nog tot 1995 voordat RTL 5 in Nederland begon met ‘t uitzenden van de sitcom. Gevolgd door het commerciële Veronica en vervolgens Yorin. In 2000 bereikte het succes van Friends in ons land een ultiem hoogtepunt toen de serie een Zilveren Televizier Tulp mocht ontvangen, voor het beste buitenlandse tv-programma. Die prijs is inmiddels allang ter ziele gegaan, het succes van Friends nog allerminst.
Eigenlijk is het te bizar voor woorden dat een serie tegen het dertigjarig jubileum aanschuurt en daarvan al twintig jaar níet met nieuwe afleveringen gekomen is, wereldwijd nog zo’n gigantisch fenomeen is. Want niet alleen doet de klassieker het nog uitmuntend op HBO Max en de herhalingen op televisie, ook de bijbehorende merchandise zoals pennen, kerstballen, keukenschorten, knuffels, t-shirts en koffie zorgen jaarlijks voor tientallen miljoenen dollars opbrengst aan de kassa van Warner Bros. TV. En die maken daar weer een behoorlijk deel van over aan de zes castleden. Want even voor de beeldvorming: Jennifer Aniston, Courteney Cox, Lisa Kudrow, Matt LeBlanc, Matthew Perry en David Schwimmer verdienen ieder jaar een slordige twintig miljoen dollar aan Friends. Ka-Ching!
Dat zijn weerzinwekkende bedragen, maar niet enorm vreemd als je bedenkt dat Netflix in 2019 nog 100 miljoen dollar neertelde voor de rechten van één jaar Friends. Het huidige streamingthuis HBO Max betaalde vervolgens 425 miljoen dollar om de sitcom tot 2025 exclusief te mogen laten zien op hun platform. In de officiële shop kost een hoodie zo’n zestig dollar, een mok twintig en een petje dertig dollar. You do the math. En dan heb ik ‘t nog niet ééns over The Friends Experience, die sinds vandaag eindelijk óók in Amsterdam is neergestreken.
Voor zo’n dertig euro entree wandel je in een uurtje met een groepje andere knotsgekke Friends-fans door de nagebootste sets van Central Perk en vanzelfsprekend de appartementen van Monica & Rachel en Joey & Chandler. Met talloze fotomomenten, waar je -uiteraard- achteraf óók weer voor dient af te rekenen. En dan moet je natuurlijk nog langs ‘t winkeltje, voor je de uitgang hebt bereikt. Spoiler alert: op dat punt van je bezoek is je portemonnee volledig leeg, maar ben je wél zo dicht mogelijk bij Friends gekomen zonder er enorm ver voor te moeten reizen.
Ik deed dat overigens wél en bezocht in 2020 voor het eerst de Warner Bros. Studio Tour in Hollywood. Echt mijn ultieme Friends-tip, want niet alleen rijdt je met een treintje lángs de daadwerkelijke studio van Friends én zie je de originele fontein uit de tune, ze hebben er ook ‘t échte decor van Central Perk opgebouwd. Inclusief DE BANK, waarbij je nog een spoortje Rachel of Phoebe zou kúnnen aantreffen met een beetje fantasie. Absoluut één van de momenten in m’n leven die ik echt nooit, nooit, nooit meer ga vergeten.
Begin dit jaar was ik voor werk in New York, waar The Friends Experience een vaste stek heeft. Als een ware bakvis waande ik me als één van de vrienden. Zat ik te chillen bij Monica thuis en draaide aan de knoppen van de voetbaltafel bij Joey en Chandler in ‘t appartement. Terugdenkende aan een tijd waarop de dingen simpeler waren. Geen mobiele telefoons, samen zijn met vrienden, minder verantwoordelijkheden, een ongecompliceerd leven.
En dat is het geheim van Friends dan ook denk ik. Behalve de enorme heetheid van de jaren negentig in het algemeen, blijft de serie ondanks een flink aantal slecht opgedroogde grappen relatief tijdloos. Gooi daarbij zes -hetero en witte- hoofdpersonages in de mix en iedereen waant zich weer even in een wereld waar alles goed is. En die in het echt niet (meer) bestaat. Of in mijn geval, waar er een Joey Tribbiani rondloopt die zijn dagen vult met Baywatch en porno kijken. En dat is oké. Voor iedereen.