Viceland.

V

Millenials. Ook wel bekend als de Generatie Y. Dat zijn wij, althans, dat ben ik. En alle andere mensen die nu tussen de 18 en de 34 jaar oud zijn. Daar valt natuurlijk heel wat geld te halen, logisch dus dat VICE het zo knettergoed doet. Ooit begonnen als een klein zwart-witblaadje, daarna een redelijk grote internetsite, maar inmiddels is het met onder andere een platenlabel, een eigen productiemaatschappij met talloze content en ontelbare digitale kanalen één van de grootste spelers op de mediamarkt voor de jeugd. Niet zo gek dat 20th Century Fox er een aantal jaar geleden miljoenen in investeerde en dat The Walt Disney Company onlangs hun belang in VICE met zo’n 200 miljoen dollar opschroefde, waardoor ze nu tien procent van de aandelen in bezit hebben.

En met dat geld is het eerste project al gefinancierd: Viceland, een 24-uurs televisiezender gevuld met de eigentijdse documentaires die we van VICE gewend zijn. Op 29 februari gaat het kanaal de lucht in, waarbij het vanaf dat moment direct voor zeventig miljoen Amerikanen te ontvangen is. In Nederland is Viceland voorlopig niet te zien, maar in een interview met de Britse krant The Guardian heeft CEO Shane Smith al laten weten binnen anderhalf jaar óók in Europa actief te willen zijn.

Maar waarom dan in hemelsnaam televisie gaan maken terwijl uit zo’n beetje elk onderzoek blijkt dat de jeugd helemaal niet meer lineair naar programma’s kijkt? Volgens VICE is dat simpel uit te leggen: omdat er te weinig boeiende content voor ze te vinden is. Zij zijn van plan om de millenials óók via old school tv aan zich te binden door die unieke content wél aan te bieden. En daar dus bakken geld mee binnen te harken. Ik vind dat helemaal niet gekke gedachtegang, want ook bij mij gaat die televisie heel vaak uit omdat er allemaal dezelfde programma’s te zien zijn, op elke mainstream zender. Ik houd dit nauwlettend in de gaten, zou namelijk best wel eens een gigantisch succes kunnen worden.

Plaats reactie