Ticketmaffia.

T

Het is een geestig scenario, collega’s die allerlei computers gekaapt hebben om via zoveel mogelijk manieren in de wachtrij bij Ticketmaster te staan voor de tweede ronde kaartverkoop van Adele. Tandenknarsend en nagelbijtend komen ze de twintig minuten die volgen door. Tot ’t woord uitverkocht op alle schermen oppopt. Terwijl een aantal van mijn collega’s zich bedroefd richting de koffieautomaat begeven ga ik op onderzoek uit.

Want ik vind de gang van zaken qua kaartverkoop al een tijdje crimineel. En mijn vermoedens blijken dan ook juist: vrijwel direct na het uitverkopen van de vier Adele-shows verschijnen tientallen kaartjes op de site Seatwave. De plek om je kaartjes door te verkopen. Handig, als je onverhoopt toch niet kan en iemand anders wil verblijden met je tickets. Maar zo snel al zoveel kaartjes, dat is gek. Tegen absurd hoge prijzen natuurlijk. Seatwave was altijd zelfstandig, maar hoort sinds vorig jaar net als Ticketmaster bij Live Nation, de organisator van de meeste concerten wereldwijd. Daarmee hebben ze vreselijk veel macht en kunnen ze eigenlijk doen wat ze willen. En de prijzen zijn daarmee buiten alle proporties. Vijfhonderd euro voor één kaartje voor Adele. Dat is ruim vier euro per minuut zingen. Tsja.

Uiteindelijk doen we het allemaal zelf, want de tickets zijn zo absurd hoog omdat wij het blijven betalen. We zien het als een lekker avondje uit, dus dat mag wat kosten. Ik stel voor dat we de hele zooi boycotten tot de prijzen weer tot een fatsoenlijk niveau gezakt zijn. Zo’n vijftig euro lijkt me redelijk. Zo lang wij zelf niet in actie komen blijft de ticketmaffia oppermachtig. En dat moeten we echt niet willen. Check deze uitzending van Kassa over dit onderwerp. Fascinerend.

Plaats reactie