Reality Check.

R

De van origine Amerikaanse streamingdienst Netflix doet over het algemeen vrij panisch als het om kijkaantallen van hun series gaat. Sterker nog: er is tot op de dag van vandaag nooit één grafiek of diagram van het aantal kijkers naar buiten gebracht. Maar tv-concurrent NBC denkt de code nu gekraakt te hebben.

Het televisiestation heeft onderzoek laten verrichten naar het kijkgedrag van 15.000 Amerikanen via hun mobiele telefoon. Via een speciale app is er geluisterd naar wat er zich precies op de telefoontjes afspeelde, of er series op gekeken werden en welke dat dan waren. Technisch gezien zijn het dus luistercijfers, maar goed, als er dus een Netflix-serie te horen was, werd die meegeteld. En wat blijkt uit de onderzoeken? Jessica Jones is de afgelopen drie maanden het meest bekeken op Netflix, bijna vijf miljoen views per aflevering. Master of None zit rond on de vier miljoen en de serie Narcos op ruim drie miljoen. De serie Orange is the New Black, door Netflix hun meest populaire serie genoemd, is in het onderzoek ‘maar’644.000 keer bekeken, al is het nieuwste seizoen alweer ruim een half jaar oud, dat scheelt toch.

En ook al zijn deze cijfers zo onbetrouwbaar als de pest (want waar ze bij ’t echte kijkonderzoek een realistische samenstelling van het volk hebben, is dit waarschijnlijk een groep hipsters), het zegt toch wel iets. Namelijk dat Netflix het helemaal niet zo beroerd doet, helaas voor NBC, die dat met dit onderzoek waarschijnlijk wel wilde bewijzen. Tuurlijk, bij Netflix willen ze vast hogere cijfers zien, maar het is echt wel een indrukwekkende score vind ik. Want ook al scoort The Voice bij NBC op televisie zo’n twaalf miljoen kijkers, ze hebben ook series die rond de vier of vijf miljoen kijkers schommelen. Ik denk dat we na dit onderzoekje kunnen stellen dat Netflix (nog) geen bedreiging vormt voor het traditionele tv-kijken en dat hoeft ook helemaal niet. Dit bewijst maar weer dat de twee prima naast elkaar kunnen leven.

Plaats reactie