Ontcijferd.

O

De kijkcijfers van de Amerikaanse zender FOX zijn niet echt om over naar huis te schrijven en dus komen ze met iets baanbrekends. FOX gaat de kijkcijfers niet langer per dag meten, maar neemt voortaan ook het uitgesteld kijken van drie dagen en van een week mee. Als reden geeft het station aan dat ze vinden dat de ouderwetse manier van kijkcijfers meten geen reflectie is van de doelgroep van FOX.

En daar hebben ze een behoorlijk interessant punt te pakken. Want zenders met een jongere doelgroep, zoals RTL 5 en Veronica in Nederland, hebben nou eenmaal te maken met een toename in uitgestelde kijkers. Programmamakers worden nu nog steeds afgeregend op de keiharde tv-cijfers, terwijl hun series en shows wellicht platgestreamt worden. Met de bijbehorende commercials eromheen, dus voor de adverteerders net zo interessant als tv-reclame. Benieuwd wat deze move gaat betekenen. Want als deze manier van meten gaat werken dat kán dat ook in Nederland nog voor een flinke aardverschuiving zorgen, als we bijvoorbeeld de vieuws van RTL XL gaan meeberekenen. Met de eeuwenoude manier van de metingen van Stichting Kijkonderzoek op zich geen overbodige luxe.

Plaats reactie