Must C TV.

M

Bij ons kunnen kritische kijkers al wat van, maar in Engeland maken mensen er een sport van om nieuwe initiatieven op televisie binnen anderhalve seconde met de grond gelijk te maken. Niet gek, want qua beleving zit de consument nog zo’n beetje vastgeroest in de jaren zeventig. Dus toen vorige maand de lineaire tv-zender BBC Three ophield te bestaan waren de poppen aan het dansen. Die ophef lijkt inmiddels weer een beetje te zijn gaan liggen, dus hebben de zure zeikerds weer een nieuw doelwit: CBBC, de kinderzender van de BBC, een soort van Britse Zappelin zeg maar.

Na tien jaar trouwe dienst heeft de BBC het oude logo namelijk vervangen voor een nieuw, flitsend en vooral kleurrijk design. Passend bij de huidige tijd denk ik, het valt namelijk prima op bij gebruik op social media of bij het bekijken van filmpjes op je tablet of smartphone. Maar ook déze stap schiet tv-kijkers massaal in het verkeerde keelgat. Behalve dat het lelijk zou zijn, is de meest gehoorde klacht dat het logo niet kindvriendelijk zou zijn. Alsof het eigenlijk alleen maar goed zou zijn met Mickey Mouse-oortjes en ander kinderlijk geneuzel. Op Twitter zijn de negatieve reacties niet meer bij te houden, van mislukte Pacman tot Paint-ontwerp, de lelijke commentaren winnen het absoluut zonder twijfel van de complimentjes.

En dat vind ik suf. En stom. Want we zouden niet alleen de ontwerpers van het logo moeten prijzen, het is namelijk modern, strak en helemaal anno nu, ook de directie van de BBC verdient een pluim. In een omgeving vol verzet kiezen ze namelijk nooit de weg van de minste weerstand en volgen ze hun meer dan heldere visie. Met resultaat: hun nieuwe logo van CBBC is naar mijn idee meer dan geslaagd: het schreeuwt veiligheid maar tegelijkertijd vermaak, is dankzij de felle kleuren onwijs opvallend en dankzij de vorm perfect in te passen op zo’n beetje alle platformen. Dus laat de azijnpissers lekker zeiken, good job.

Plaats reactie

De Archiefkast