Bold.

B

Praten in de trein, ik heb er een kotshekel aan. Of het nou aan de telefoon is of het gezwets van een groepje bakvissen, vreselijk. Ik doe er zelf sowieso niet aan mee en kijk eigenlijk altijd als een zombie voor me uit. Of in mijn telefoon, hoe dan ook, in ben met mezelf bezig. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik onlangs door een wildvreemde aangesproken werd in een overvolle coupé. ‘Kut, laat me met rust’, was mijn eerste gedachte, maar ik deed mijn oortjes toch maar uit en luisterde wat hij te zeggen had.

Het ging over mijn mobiele telefoon. Die had ie nog nooit in het echt gezien. Dat ze nog gemaakt worden vond ie eigenlijk het meest wonderlijke aan het apparaat. Ik ga namelijk door het leven met, ik kom daar gewoon voor uit, een BlackBerry. Ooit de must-have gadget van elke zelfrespecterende tiener, nu de schande van de smartphones. Waarom is me eigenlijk een raadsel, want ik ben tot op de dag van vandaag zielsgelukkig dat ik me heb los weten te rukken van de indoctrinatie van Apple. Met hun nieuwe en tevens mega dure snufjes die binnen no-time niet meer werken. Toegegeven, mijn BlackBerry Classic is misschien niet het snelste in zijn soort, maakt afschuwelijke foto’s en heeft een vrij beperkte keuze aan apps. Facebook, Twitter, LinkedIn en WhatsApp, maar goed, dan zijn dan ook wel de belangrijkste. De batterij gaat soms wel drie dagen mee, mailtjes schrijven is onderweg nog nooit zo makkelijk geweest en tijdens het bellen, dat kan namelijk ook nog gewoon met een telefoon, is het geluid kraakhelder in plaats van die doffe sound van de iPhone. Kortom: ik ben trots… én fan.

Lange tijd was BlackBerry het lachertje van de telefoonindustrie omdat ze hun koppositie zomaar hebben afgestaan aan Steve Jobs en de zijnen, maar ik voel aan alles dat Apple in een neerwaartse spiraal terecht dreigt te komen. De verkoop van de iPhone valt tegen bleek vorige week en gebrek aan enige vernieuwing is al járen het probleem van het Amerikaanse imperium. Het bedrijf heeft wel echt een nieuwe hit nodig om aan de top te blijven, concurrenten als Google winnen namelijk snel terrein. En die Apple-meuk mag er dan misschien beeldig uitzien allemaal, uiteindelijk gaat het om de functionaliteit en die is bij de iPhone steeds verder te zoeken. BlackBerry al the way baby. Als dat bedrijf straks verrijst uit de dood en aan een tweede smartphone-leven begint heb ik het hier en nu al gezegd. Bewijs!

Plaats reactie